zondag 27 oktober 2013

Gebruik het Woordenboek van de Bijbel

Kinderen des lichts:
Jes_51:4  Luistert naar Mij, mijn volk, en mijn natie, neig uw oor tot Mij. Want een wet zal van Mij uitgaan en mijn recht zal Ik stellen tot een licht der volken.

Psa_119:105  Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Psa 119:106  Ik heb gezworen, en ik zal het gestand doen, dat ik uw rechtvaardige verordeningen zal onderhouden.


  • Een kind des lichts is een kind dat JHWH's Torah doet.

Wijzen/verstandigen:
Psa 19:7  De wet des Heren is volmaakt, zij verkwikt de ziel; de getuigenis des Heren is betrouwbaar, zij schenkt wijsheid aan de onverstandige.
Spr 28:7  Wie de wet betracht, is een verstandig zoon, maar wie het met de doorbrengers houdt, maakt zijn vader te schande.


  • De wijze betracht JHWH's Torah.

De wil des Heeren:
Lev_18:5  Ja, gij zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen; de mens die ze doet, zal daardoor leven: Ik ben de Here.


  • Torah doen is JHWH's wil




Ef 5:8 Wandel in Torah
Ef 5:11 Ontmasker dwaalleren
Ef 5:13 Laat Torah de dwaalleren ontmaskeren
Ef 5:14 Christus volgen is Torah doen. 
Ef 5:15 Doe Torah als een wijze. Torah is bron van wijsheid.
Ef 5:17 Torah is wil des Heeren.

Verstaan van Paulus wordt ineens een stuk eenvoudiger als je het woordenboek van de Tenach leert gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten